Δισεκατομμύρια στους εργολάβους


diodiaΜε την πλάτη στον τοίχο έγιναν οι πολύμηνες διαπραγματεύσεις του Δημοσίου με τους εργολάβους για την επανεκκίνηση των έργων στους αυτοκινητόδρομους. «Δεν είχαμε άλλη επιλογή», είπε ο Μ. Χρυσοχοΐδης, δίνοντας χθες στη δημοσιότητα τις αναθεωρημένες συμβάσεις και ομολογώντας ότι σε περίπτωση καταγγελίας των συμβάσεων οι εργολάβοι θα λάμβαναν αποζημιώσεις ύψους δύο δισ ευρώ και παράλληλα θα ξεκινούσαν πολύχρονους δικαστικούς αγώνες.

Οι εξελίξεις πάντως παραμένουν ρευστές, παρά τον πανηγυρικό τόνο της χθεσινής συνέντευξης Τύπου για 20.000 νέες θέσεις εργασίας, που σφραγίστηκε από φιλοφρονήσεις ανάμεσα στον «πράσινο» υπουργό Υποδομών και τον τεχνοκράτη Ευθύμιο Βιδάλη, που ορίστηκε από τον πρωθυπουργό διαπραγματευτής με τους εργολάβους.

Ως τώρα έχει δοθεί έγκριση από το Ελεγκτικό Συνέδριο, ενώ την Τετάρτη ο Μ. Χρυσοχοϊδης μεταβαίνει στις Βρυξέλλες για να έχει απευθείας συνομιλίες με τους Ευρωπαίους αξιωματούχους. Εχει ενδιαφέρον ότι έδωσε μόνον τις τρεις συμβάσεις, αφού αυτή που αφορά την Κορίνθου-Πατρών δεν είχε υπογραφή από τους εργολάβους. «Είναι στο Παρίσι», είπε αόριστα ο υπουργός αναφερόμενος στον επικεφαλής της κοινοπραξίας. Είναι πιθανόν να πρόκειται για ένα ακόμη παιχνίδι των εργολάβων.

Επί της ουσίας, οι ανάδοχοι τα πήραν όλα και ίσως αυτό εξηγεί γιατί από χθες οι αυτοκινητόδρομοι δεν ανήκουν στη δικαιοδοσία του ΤΑΙΠΕΔ.

Οι αρχικές συμβάσεις προέβλεπαν ότι, μετά την ολοκλήρωση των έργων κατασκευής και σε διαφορετικές χρονολογίες για το κάθε έργο, το Δημόσιο θα εισπράττει μέρος των εσόδων από τα διόδια. Με χρονικό ορίζοντα το 2038 και με βάση τα αισιόδοξα σενάρια του 2007, οι εισπράξεις θα έφταναν τα 22 δισ. ευρώ. Το μοντέλο έχει ανατραπεί και πλέον τα έσοδα του θα περιοριστούν στα 8,2 δισ. ευρώ, προφανώς γιατί παραχώρησε στους εργολάβους μέρος των μελλοντικών εσόδων του.

Με «δωράκια» προς τους εργολάβους είχαν ξεκινήσει, αφού όπως αποκάλυψε ο υπουργός, το 2008 λόγω δικαστικών προ¬σφυγών είχαν πάρει αποζημιώσεις 90 εκατ. ευρώ. Το σημαντικότερο είναι ότι και μετά τις τροποποιήσεις των συμβάσεων παραμένουν «παραθυράκια» για νέες διεκδικήσεις, για αρχαιολογικά και απαλλοτριώσεις που δεν έχουν ολοκληρωθεί.

Χθες έγινε γνωστό ότι οι αποζημιώσεις δόθηκαν σε δύο «τσέπες», που στην ουσία είναι μία. Οι αποζημιώσεις για καθυστερήσεις στα έργα ορίστηκαν στα 360 εκατ. ευρώ και άλλα 167 εκατ. θα δοθούν για διαφυγόντα έσοδα από τα διόδια. Επιπλέον το Δημόσιο θα καλύψει το χρηματοδοτικό κενό των 1,2 δισ. ευρώ. Οι εργολάβοι ώς το τέλος του 2012 είχαν εισπράξει από διόδια 861 εκατ. ευρώ και θα πάρουν άλλα 60Ο εκατ. κατά τη φάση κατασκευής.

Αυξήσεις-φωτιά στα διόδια από τον Ιανουάριο

«Τσουχτερές» αυξήσεις στις τιμές των διοδίων φέρνει στους οδηγούς η πολυδιαφημισμένη από την κυβέρνηση επανεκκίνηση των έργων στους αυτοκινητόδρομους. Προβλέπεται σε επόμενη φάση χρέωση ανά χιλιόμετρο που θα φτάσει τα 4 λεπτά, έναντι 2,5 λεπτών που αναλογούν σήμερα στα περισσότερα τμήματα του εθνικού οδικού δικτύου.

Για… ξεκάρφωμα, πάντως, ανακοινώθηκαν χθες κάποιες μειώσεις στην «εθνική καρμανιόλα» της Κορίνθου-Πατρών, κάποια εκπτωτικά πακέτα για συχνούς χρήστες στην εθνική οδό Αθηνών-Θεσσαλονίκης, στα τμήματα Μεταμόρφωση Αττικής-Μαλακάσα και στους σταθμούς Πελασγίας και Μοσχοχωρίου, που χρησιμοποιούνται στις καθημερινές μετακινήσεις στη διαδρομή σπίτι-δουλειά.

Οι πρώτες αλλαγές, που θα ισχύσουν από την ημερομηνία επανέναρξης των έργων, πιθανότατα από τις αρχές Ιανουαρίου, περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων τα εξής:

■  ΕΛΕΥΣΙΝΑ-ΙΣΘΜΟΣ: Οι οδηγοί θα πληρώνουν και στην έξοδο, ενώ η τιμή σπάει στα δύο. Στο πρώτο τμήμα ώς το όρια του Νομού Κορινθίας ο οδηγός Ι.Χ. θα πληρώνει 2,10 ευρώ, ενώ όσοι συνεχίζουν για Κόρινθο θα πληρώνουν άλλα 1,80 ευρώ, συνολική αύξηση σε σχέση με τα ισχύοντα σήμερα 0,70 ευρώ.

ΚΟΡΙΝΘΟΣ-ΠΑΤΡΑ: Το μόνο τμήμα που προβλέπεται μείωση από τα 3,10 στα 2,50 ευρώ, καθώς και έκπτωση 10% για όσους διαθέτουν ηλεκτρονικό σύστημα χρέωσης. Οταν ολοκληρωθούν τα έργα, στις αρχές του 2016, θα προστεθεί νέος μετωπικός σταθμός στα Νικολέικα Αχαϊας και οι τιμές θα εναρμονιστούν με αυτές του υπόλοιπου δικτύου.

ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΣΗ-ΜΑΛΑΚΑΣΑ: Πρόκειται για πολυσύχναστο τμήμα με την υψηλότερη κυκλοφορία σε όλο το εθνικό οδικό δίκτυο, αφού χρησιμοποιείται σε καθημερινή βάση από πολίτες που διαμένουν στη βόρεια Αττική, η οποία εξελίσσεται σε περιοχή μόνιμης κατοικίας. Οι αυξήσεις σε επίκαιρους σταθμούς (Αφίδναι, Καπανδρίτι κ.λπ.) φτάνουν έως 60%, αλλά προβλέπονται εκπτώσεις για συχνούς χρήστες έως 50%.

ΜΑΛΙΑΚΟΣ-ΚΛΕΙΔΙ: Προβλέπονται αυξήσεις σε σημαντικούς σταθμούς (Πελασγία, Μοσχοχώρι), μειώσεις σε δευτερεύοντες (Λεπτοκαρυά, Κλειδί) και εκπτωτικά πακέτα για συχνούς χρήστες έως 80%.

ΒΑΘΥ ΚΟΚΚΙΝΟ

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s